<ECTS>
<
Semestr IX bw>
<
Budownictwo hydr.>
<
Budowle ziemne>
<Drogi wodne>
<
Elektrownie wodne>
<
GIS>
<
Komp. wsp. proj.>
<
Marketing w inż. wodnej>
<
Mod. ob. wodnych>
<
Obiekty tech. retencji w.>
<
Oceny s. o. wodnych>
<
Regulacja s. wodnych w d.>
<
Regulacja rzek i ...>
<
Urządzenia przesyłowe>

® Radosław Tomasik

Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Środowiska

 

KARTA MODUŁU

Drogi wodne

 

Rok  V   semestr   9

Kod modułu:  BD.0909.WY/BW                         Liczba punktów:         4

Rodzaj modułu: wybieralny                                                     Liczba punktów ECTS:      4  

   na kierunku dyplomowania BW

 

Jednostka realizująca moduł: Instytut Inżynierii i Gospodarki Wodnej

Kierownik modułu:  Dr inż. A. Łaptaś

 

Prowadzący zajęcia: 

Dr inż. A. Łaptaś  (wykłady, ćwiczenia projektowe)

Mgr inż. T. Gadomski (ćwiczenia projektowe)

      

Cele i spodziewane efekty kształcenia:

Celem modułu jest przekazanie wiedzy na temat wykorzystania transportu wodnego w przewozach ładunków, a także wyrobienie umiejętności konstruowania budowli związanych z transportem wod-nym. Efekty kształcenia:

- poznanie sposobów użeglownienia rzek oraz metodyki projektowania obiektów służących żeglu-dze,

- nabycie wiedzy z zakresu wykonawstwa oraz eksploatacji obiektów technicznych żeglugi śródlą-dowej.

 

Program merytoryczny modułu:

ˇ Wiadomości ogólne o drogach wodnych, rola żeglugi śródlądowej w systemie transportowym.

ˇ Przystosowanie dróg śródlądowych do żeglugi; sposoby użeglownienia rzek, kanały żeglugi, ukształtowanie awanportów; przepustowość drogi wodnej.

ˇ Konstrukcja śluz komorowych, zasady wykonywania obliczeń statyczno-wytrzymałościowych ele-mentów śluz.

ˇ Podnośnie, pochylnie.

ˇ Rodzaje taboru pływającego na śródlądowych drogach wodnych.

ˇ Porty śródlądowe; rodzaje portów, typy nabrzeży portowych, technologia prac przeładunkowych.

ˇ Utrzymanie i oznakowanie szlaku żeglownego, roboty pogłębiarskie.

 

Słowa kluczowe:

Kanał żeglugi, śluza komorowa, transport wodny, przepustowość dróg wodnych

 

Lista wymaganych wcześniejszych modułów:

Hydrologia, Mechanika płynów, Hydraulika, Mechanika budowli I i II

 

Struktura modułu

 

wykłady: 26 godz./sem.
praca własna studenta: 40 godz./sem.
ćw. projektowe: 15 godz./sem.
seminarium:    4
godz./sem.

 Łączna liczba

 godzin:            85 godz./sem.

 

Ogółem godziny     konsultacje:   15 godz./sem.

rozliczeniowe: 45 godz./sem.  

 

Forma zaliczenia modułu:

Egzamin pisemny

Warunki dopuszczenia do egzaminu:  pozytywna ocena prac wykonanych w ramach ćwiczeń projekto-wych.

 

Podstawowe pomoce dydaktyczne:

S. Główczyński, F. Gronowski, Żegluga śródlądowa, WKŁ, Warszawa, 1979

Z. Szling, Drogi wodne śródlądowe, skrypt, wyd. Politechnika Wrocławska, 1988

W. Wszelaczyński, Drogi wodne śródlądowe, skrypt, wyd. Politechnika Gdańska

 

Administracyjne ograniczenia modułu

minimalna liczba studentów: 

maksymalna liczba studentów: