POLITECHNIKA KRAKOWSKA

im. Tadeusza Kościuszki

WYDZIAŁ

INŻYNIERII ŚRODOWISKA

 

 

REGULAMIN STUDIÓW NA POLITECHNICE KRAKOWSKIEJ

 

oraz

 

ZASADY STUDIOWANIA ORAZ ZALICZANIA MODUŁÓW I OKRESÓW STUDIÓW

NA WYDZIALE INŻYNIERII ŚRODOWISKA POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ

 

Kraków 2000

 

Regulamin Studiów na Politechnice Krakowskiej

Zasady wprowadzenia systemu punktowego na studiach dziennych w PK

Zasady studiowania oraz zaliczania modułów i okresów studiów na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej

 

Załącznik do zarządzenia Nr 12/98 Rektora PK z dnia 10 lipca 1998 r.
Zmiany:
zarządzenie nr 11/99 Rektora PK z dnia 22 marca 1999 r.
zarządzenie nr 25/00 Rektora PK z dnia 8 czerwca 2000 r.

 

REGULAMIN STUDIÓW

na

Politechnice Krakowskiej

im. Tadeusza Kościuszki

I. Przepisy ogólne

§ 1

  1. Przyjęcie w poczet studentów Politechniki Krakowskiej następuje w wyniku decyzji wydziałowej komisji rekrutacyjnej lub w wyniku decyzji rektora w postępowaniu odwoławczym w zastosowaniu do studentów pierwszego semestru studiów.
  2. W przypadku reaktywacji w prawach studenta decyzję podejmuje rektor na wniosek dziekana wydziału przyjmującego.
  3. W sprawach przeniesienia studenta z innej uczelni na PK decyduje dziekan wydziału przyjmującego.

§ 2

  1. Student nabywa pełne prawa studenckie z chwilą złożenia ślubowania oraz spełnienia wszystkich warunków dodatkowych określonych przez rektora PK.
  2. Student rozpoczynający studia na PK uczestniczy w uroczystej formie przyjęcia na pierwszy rok studiów - immatrykulacji.
  3. Z chwilą spełnienia wszystkich warunków określonych w ust.1 student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks będący dokumentem zawierającym informacje o przebiegu i wynikach studiów. Indeks jest własnością studenta. Do czasu ukończenia lub przerwania studiów student zobowiązany jest do przedstawienia indeksu na każde wezwanie władz wydziału. Student ma prawo do otrzymania książeczki zdrowia.

§ 3

  1. Podstawowym prawem i obowiązkiem studenta jest pełne wykorzystanie możliwości kształcenia i zdobywania wiedzy jakie zapewnia mu Politechnika Krakowska.
  2. Postępowanie studentów powinno być zgodne z treścią ślubowania, ustawą o szkolnictwie wyższym, Statutem PK i Regulaminem studiów.
  3. Studenci są odpowiedzialni materialnie za umyślne szkody dokonane na majątku Politechniki Krakowskiej. Postępowanie wyjaśniające w tych sprawach prowadzi rzecznik dyscyplinarny powołany przez Rektora.
  4. Naruszenie przepisów obowiązujących studenta podlega ocenie w postępowaniu przed Senacką Komisją Dyscyplinarną dla Studentów Politechniki Krakowskiej.
  5. Politechnika Krakowska powinna zapewnić swoim studentom warunki niezbędne do uzyskania podczas studiów pełni rozwoju zawodowego i naukowego oraz zapoznać ich z najnowszym stanem wiedzy.
  6. Działalność samokształceniowa studentów (koła naukowe, organizacje kulturalne, kursy doskonalące, kursy językowe itp.) jest wspomagana przez władze Politechniki Krakowskiej w zakresie możliwości uczelni.

II. Organizacja studiów.

§ 4

  1. Studia odbywane są według planów i programów nauczania zatwierdzanych przez rady wydziałów PK w trybie określonym w Statucie PK.
  2. Dopuszcza się możliwość honorowania programów studiów innych uczelni w zakresie wzajemnie uzgodnionym umową i na warunkach określonych przez Europejski System Transferu Punktów (ECTS).

§ 5

  1. Szczegółową organizację roku akademickiego ustala rektor w porozumieniu z samorządem studenckim i ogłasza ją do 30 kwietnia poprzedniego roku akademickiego.
  2. W uzasadnionych przypadkach Rektor może, z własnej inicjatywy, na wniosek dziekana lub Samorządu Studentów zawiesić zajęcia na czas określony lub ustanowić dni wolne od zajęć w czasie roku akademickiego stosownie do obowiązujących przepisów.

§ 6

  1. Szczegółowy rozkład zajęć w semestrze, opracowany po zasięgnięciu opinii samorządu studenckiego, zatwierdza dziekan wydziału i podaje do wiadomości studentów na tydzień przed rozpoczęciem semestru. Rozkład zajęć powinien być uzupełniony wykazem obowiązujących w danym semestrze zaliczeń, egzaminów, praktyk oraz innych obowiązków wynikających z planu i programu studiów.
  2. Rozpoczynając zajęcia prowadzący przedmiot podaje do wiadomości studentów szczegółowy program nauczania z wykazem literatury oraz warunki zaliczenia przedmiotu.
  3. Liczba przedmiotów objętych egzaminami w jednym semestrze nie powinna być większa od czterech. W wyjątkowych przypadkach w semestrze letnim, może być ona zwiększona do pięciu, ale łączna liczba egzaminów w roku akademickim nie może przekroczyć ośmiu. Przy ustalaniu liczby egzaminów musi być brany pod uwagę zakres obowiązującego materiału.
  4. Podziału studentów na grupy studenckie dokonuje dziekan. Liczebność grup studenckich na różnych rodzajach zajęć w danym roku akademickim jest ustalana przez Rektora i podawana do wiadomości wydziałów najpóźniej do 30 kwietnia poprzedniego roku akademickiego .
  5. Zasady przyjęć lub przydziału studentów na kierunki oraz specjalności w toku studiów ustala rada wydziału po konsultacji z organami samorządu studenckiego. Powinny one premiować studentów dobrych oraz umożliwiać studentom wybór kierunku i specjalności jakie im oferował wydział w czasie rekrutacji. W przypadku braku wystarczającej liczby studentów na dany kierunek (specjalność) dziekan przedkłada ofertę tego kierunku (specjalności) studentom innej specjalności. W przypadku zgłoszenia się na dany kierunek (specjalność) liczby studentów przekraczającej limit miejsc o zakwalifikowaniu na ten kierunek (specjalność) decyduje lista rankingowa. Miejsce studenta na liście rankingowej ustalane jest na podstawie liczby zdobytych punktów. Punkty te oblicza się wg zasad określonych przez radę wydziału. Ostateczną decyzję o przydziale studentów na specjalności podejmuje dziekan.

§ 7

W celu usprawnienia procesu kształcenia dziekan wydziału, po konsultacji z samorządem studenckim, może powołać spośród nauczycieli akademickich opiekunów lat, grup studenckich lub specjalności. Zakres zadań opiekunów określa dziekan. Dziekan może wprowadzić na wydziale funkcję starosty roku i starosty grup studenckich. Zakres zadań starostów lat i grup studenckich określa dziekan w porozumieniu z samorządem studenckim.

§ 8

  1. Zasady oraz tryb odbywania i zaliczania praktyk studenckich określają odrębne przepisy.
  2. Student, który nie zaliczył praktyki we właściwym terminie, może otrzymać zezwolenie na jej odbycie w roku następnym, w terminie nie kolidującym z zajęciami określonymi w planie studiów. Opóźnienie odbycia praktyki w stosunku do planu studiów nie może być większe niż jeden rok.

§ 9

  1. Wyróżniającym się studentom, którzy zaliczają poszczególne okresy studiów zgodnie z planem studiów i w terminach określonych w organizacji poszczególnych lat akademickich Politechnika Krakowska zapewnia szczególną opiekę dydaktyczną i naukową, możliwość studiowania według indywidualnego planu i programu studiów oraz indywidualnego doboru treści i form kształcenia.
  2. Studia według indywidualnego planu i programu studiów mają na celu ukierunkowanie nauki w ramach studiowanej specjalności zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami i zainteresowaniami studenta. Nie mogą one trwać dłużej niż studia realizowane na Politechnice Krakowskiej według normalnego programu studiów.
  3. Student, który podejmuje indywidualny plan i program studiów, powinien mieć opiekuna naukowego, którego powołuje dziekan. Stosowne podanie student winien wnieść w terminie 2 tygodni przed rozpoczęciem semestru.
  4. Zasady studiowania według indywidualnego programu i planu studiów określa rada wydziału. Indywidualny plan i program studiów przygotowuje opiekun naukowy studenta a zatwierdza dziekan.

§ 10

  1. Dopuszcza się możliwość stosowania indywidualnej organizacji studiów wobec studentów:
    1. delegowanych przez PK na studia poza granicami kraju,
    2. będących członkami sportowej kadry narodowej, rezerwy kadry narodowej lub kadry uniwersjadowej,
    3. samodzielnie wychowujących dzieci lub sprawujących opiekę nad najbliższym członkiem rodziny, którego student jest jedynym opiekunem,
    4. inwalidów,
    5. w innych ważnych przypadkach uznanych przez dziekana.
  2. Indywidualna organizacja studiów polega na realizowaniu obowiązującego planu i programu studiów według specjalnego harmonogramu zatwierdzonego przez dziekana.
  3. O indywidualną organizację studiów może ubiegać się student, który zaliczył pierwszy rok studiów.
  4. Zezwolenie na indywidualną organizację studiów może być wydane na okres jednego semestru z możliwością przedłużenia na semestry dalsze.
  5. Student ubiegający się o indywidualną organizację studiów powinien przed rozpoczęciem semestru przedłożyć dziekanowi prośbę wraz z propozycją harmonogramu zajęć, zaliczeń i egzaminów, uzgodnionego z prowadzącymi zajęcia.
  6. Brak postępów w nauce stanowi podstawę do odmowy przedłużenia studiów według indywidualnej organizacji.

§ 11

  1. Student może przenieść się z innej uczelni na Politechnikę Krakowską oraz z wydziału na wydział w ramach PK za zgodą dziekana wydziału przyjmującego, jeżeli spełnił obowiązki wynikające z przepisów uczelni, w której studiował, potwierdzone przez dziekana opuszczanego wydziału.
  2. O przeniesienie na Politechnikę Krakowską lub z wydziału na wydział na PK może starać się student, który zaliczył co najmniej jeden semestr studiów.
  3. Warunkiem przeniesienia studenta na PK jest zgodność lub orównywalność:
    1. postępowania kwalifikacyjnego na studia,
    2. przedmiotów i ich programów zaliczonych przez studenta w opuszczanej uczelni.
  4. Student przyjęty na Politechnikę Krakowską musi uzupełnić różnice programowe między studiami uczelni, którą opuszcza i PK. Okres uzupełniania różnic programowych nie powinien przekroczyć jednego roku. Wykaz różnic programowych oraz termin ich uzupełnienia ustala dziekan.
  5. Student, w uzasadnionych przypadkach za zgodą dziekana, może przenieść się ze studiów dziennych na studia wieczorowe albo zaoczne lub odwrotnie. Może to nastąpić jeden raz w okresie studiów według zasad określonych przez radę wydziału.
  6. Student ma prawo, za zgodą właściwych dziekanów, studiować poza swoim kierunkiem podstawowym inne kierunki lub wybrane przedmioty, także w innych szkołach wyższych, jeśli wypełnia wszystkie obowiązki związane z tokiem studiów na kierunku podstawowym.
  7. Student ubiegający się o zmianę szkoły wyższej, wydziału, kierunku lub trybu odbywa-nia studiów powinien złożyć umotywowany wniosek wraz z indeksem w dziekanacie wydziału, na który zamierza się przenieść, nie później niż na dwa tygodnie przed rozpoczęciem semestru. Dziekan zobowiązany jest podjąć decyzję w sprawie przyjęcia studenta w ciągu 14 dni od dnia złożenia podania. Instancją odwoławczą w tej sprawie jest Rektor.
  8. Przy przeniesieniu na wydział, na którym wymagany jest sprawdzian uzdolnień kierunkowych, wymagane jest dodatkowo zaliczenie przez studenta tego sprawdzianu.

III. Zaliczanie okresu studiów

§ 12

  1. Okresem zaliczeniowym na Politechnice Krakowskiej może być semestr lub rok akademicki. Decyzję w tym zakresie podejmuje rada wydziału. Jeżeli okresem zaliczeniowym jest rok akademicki, wówczas wszystkie zapisy niniejszego Regulaminu odnoszące się do semestru należy stosować odpowiednio do roku akademickiego.
  2. Student nabywa prawo do studiowania w każdym kolejnym okresie zaliczeniowym na podstawie decyzji dziekana potwierdzonej odpowiednim wpisem w indeksie. Wpis powinien być dokonany w terminie określonym w szczegółowej organizacji roku akademickiego.
  3. Warunkiem do uzyskania wpisu określonego w ust. 2 jest zaliczenie przez studenta wszystkich przedmiotów i praktyk oraz zdanie egzaminów przewidzianych w planie studiów w okresie poprzedzającym okres wpisu. Dziekan może także zastosować wpis odpowiednio do warunków i według zasad podanych w § 20.
  4. Na wydziałach, które stosują Europejski System Transferu Punktów (ECTS) zasady zaliczania poszczególnych okresów studiów określają rady wydziałów.
  5. Na wydziałach, które wprowadzają modułowo-punktowy system studiów (MPSS) zasady studiowania i zaliczania poszczególnych okresów studiów określają rady wydziałów.

§ 13

  1. Student uczestniczący w realizacji pracy badawczej, wdrożeniowej lub konkursowej wykonywanej w PK może być zwolniony z wykonywania niektórych ćwiczeń, projektów, prac przejściowych, laboratoriów, seminariów lub praktyk. Decyzję w tej sprawie podejmuje dziekan na wniosek prowadzącego przedmiot uzgodniony z prowadzącym pracę badawczą. Decyzja musi być podjęta przed rozpoczęciem zajęć, których wniosek dotyczy.
  2. Udział studenta w pracach obozu naukowego może być podstawą zaliczenia w całości lub w części programowej praktyki studenckiej, jeśli program obozu spełnia wymagania tej praktyki. Decyzję w tej sprawie podejmuje dziekan na wniosek organizatora obozu i po zasięgnięciu opinii opiekuna praktyk.

§ 14

  1. Na Politechnice Krakowskiej prowadzone są następujące rodzaje zajęć objętych planem i programem studiów:
    1. wykłady,
    2. ćwiczenia, projektowanie i laboratoria,
    3. seminaria,
    4. praktyki.
  2. Zaliczenie przedmiotu objętego egzaminem dokonywane jest na podstawie:
    1. zaliczeń wszystkich rodzajów zajęć prowadzonych w ramach tego przedmiotu,
    2. zdanego egzaminu.
  3. Zaliczenie przedmiotu nie objętego egzaminem dokonywane jest na podstawie zaliczenia wykładów oraz wszystkich rodzajów zajęć prowadzonych w ramach tego przedmiotu.
  4. Formalną podstawą uznania egzaminu lub zaliczenia przedmiotu jest wpis do indeksu. Przy wpisie egzaminu lub zaliczenia zajęć obowiązuje ocena według systemu podanego w ust.5. Zaliczenia wykładów kończących się egzaminem ( w semestrze bieżącym lub następnych ) odnotowuje się komentarzem "zal". Rada wydziału może określić wykaz przedmiotów i zajęć, dla których komentarz "zal" stosuje się zamiast oceny. Komentarz ten jest honorowany jako zaliczenie zajęć ale nie jest brany pod uwagę przy obliczaniu średniej ocen.
  5. Przy egzaminach i zaliczeniach stosuje się następujące oceny:

1) bardzo dobry

(bdb)

-

5,0

-

A

(w systemie ECTS)

2) ponad dobry

(pdb)

-

4,5

-

B

"

3) dobry

(db)

-

4,0

-

C

"

4) dość dobry

(ddb)

-

3,5

-

D

"

5) dostateczny

(dst)

-

3,0

-

E

"

-------------------------------------------------------------------------------------

6) niewystarczający

(nw)

-

2,5

-

FX

"

7) niedostateczny

(nd)

-

2,0

-

F

"

6.      Zapis oceny w systemie ECTS może być stosowany obok zapisu w systemie tradycyjnym. Ocenę "niewystarczający" (nw) 2.5 FX stosuje się tylko w przypadku systemu ECTS. Ocenę "niewystarczający" interpretuje się jako ocenę negatywną ze stwierdzeniem potrzeby uzupełnienia niewielkiego zakresu wiedzy w przedmiocie. Ocenę "niedostateczny" interpretuje się jako ocenę negatywną ze stwierdzeniem potrzeby gruntownego powtórzenia przedmiotu. W przypadku wyróżniającego wyniku egzaminu wykładowca ma prawo w kolumnie "uwagi" wpisać słowa: "z wyróżnieniem".

§ 15

  1. Zaliczanie zajęć dokonywane jest na podstawie kontroli wyników nauczania w formie prac kontrolnych, sprawdzianów bieżących, projektów, ćwiczeń itp., oraz obecności na zajęciach; przy czym ten ostatni warunek może nie dotyczyć wykładów. Warunki zaliczenia przedmiotu prowadzonego wyłącznie w formie wykładów ustala dziekan, na wniosek wykładowcy.
  2. Zaliczenia dokonuje prowadzący zajęcia. W szczególnym przypadku zaliczenia może dokonać inny nauczyciel akademicki wskazany przez dziekana, po uzgodnieniu z kierownikiem zakładu (katedry), w którym zatrudniony jest prowadzący zajęcia.
  3. Student zgłaszający zastrzeżenia co do prawidłowości przeprowadzonego zaliczenia ma prawo w ciągu tygodnia, po ogłoszeniu wyników, złożyć odwołanie do bezpośredniego przełożonego nauczyciela zaliczającego, który podejmuje decyzję rozstrzygającą w tej sprawie.

§ 16

  1. Terminy egzaminów pisemnych i ustnych uzgadniają studenci z prowadzącymi wykłady. W przypadku braku takich uzgodnień do ustalenia terminu egzaminów zobowiązani są prowadzący wykłady. Harmonogram sesji egzaminacyjnej zatwierdza dziekan i podaje do wiadomości studentów nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem sesji. Odnosi się to także do terminów egzaminów w sesji poprawkowej.
  2. Wszystkie egzaminy muszą się odbyć w czasie określonym w szczegółowej organizacji roku akademickiego. Nie dotyczy to terminów egzaminów dodatkowych stosownie do §17 ust. 4 oraz § 19 ust. 2.

§ 17

  1. Egzamin przeprowadza wykładający dany przedmiot. W wyjątkowych przypadkach wykładającego może zastąpić inny nauczyciel akademicki upoważniony przez dziekana na wniosek kierownika zakładu (katedry), w którym pracuje wykładający.
  2. Oceny ze wszystkich egzaminów wpisywane są do indeksu.
  3. W przypadku niezdania egzaminu, studentowi przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego z każdego przedmiotu.
  4. W uzasadnionych przypadkach dziekan może ustanowić dodatkowy egzamin poprawkowy.

§ 18

  1. Student, który zgłasza zastrzeżenia dotyczące prawidłowości przeprowadzonego egzaminu, ma prawo złożyć do dziekana, w ciągu tygodnia od terminu niezdanego egzaminu, umotywowany wniosek o przeprowadzenie egzaminu komisyjnego.
  2. Dziekan może zarządzić egzamin komisyjny stosownie do złożonego wniosku lub z własnej inicjatywy. Prawo wnioskowania o przeprowadzenie egzaminu komisyjnego przysługuje również egzaminatorowi oraz samorządowi studentów.
  3. Egzamin komisyjny powinien się odbyć w ciągu jednego tygodnia od dnia złożenia wniosku.
  4. W skład komisji egzaminacyjnej - wyznaczanej przez dziekana - wchodzą:
    1. dziekan lub prodziekan jako przewodniczący,
    2. egzaminator, który przeprowadzał poprzedni egzamin,
    3. nauczyciel akademicki reprezentujący ten sam lub pokrewny przedmiot,
    4. przedstawiciel samorządu studenckiego - na wniosek studenta - jako obserwator nie będący członkiem komisji.
  5. Wynik egzaminu komisyjnego jest ostateczny.

§ 19

  1. Nieusprawiedliwione nieprzystąpienie studenta do egzaminu w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z utratą prawa do jednego terminu z tego przedmiotu ale nie stanowi podstawy do wpisania oceny negatywnej.
  2. W przypadku uznania, że niezgłoszenie się studenta do egzaminu było usprawiedliwione, studentowi przysługuje dodatkowy termin egzaminu.
  3. Usprawiedliwienie nieobecności na egzaminie powinno być złożone prowadzącemu przedmiot najpóźniej w ciągu 3 dni roboczych po ustąpieniu przyczyny.

§ 20

  1. W stosunku do studenta, który nie zaliczył semestru studiów dziekan wydaje decyzję o:
    1. zezwoleniu na powtarzanie semestru - z wyjątkiem studenta pierwszego semestru,
    2. warunkowym zezwoleniu na podjęcie studiów w semestrze następnym w sytuacjach określonych w ust. 2.,
    3. skreśleniu z listy studentów.
  2. Dziekan może warunkowo zezwolić studentowi na podjęcie studiów w semestrze następnym, jeżeli spełnione są jednocześnie następujące warunki:
    1. przyczyną niezaliczenia semestru był przypadek uznany przez dziekana za usprawiedliwiający studenta,
    2. niezaliczenie przedmiotu nie koliduje z możliwością kontynuowania studiów,
    3. student ma w sumie nie zaliczone nie więcej niż dwa przedmioty, w tym jeden kończący się egzaminem.

Dziekan określa także termin uzupełnienia przez studenta zaległości, z tym że nie może on być dłuższy niż jeden rok. W stosunku do studenta I semestru może być zastosowany wyłącznie krótkoterminowy wpis warunkowy, nie dłuższy niż trzy miesiące.

  1. W czasie trwania urlopu związanego z powtarzaniem semestru student, za zgodą dziekana może podjąć część zajęć na semestrze wyższym (jeżeli nie kolidują one z przedmiotami niezaliczonymi) w trybie tzw. "awansu". Niezaliczenie przedmiotów realizowanych w tym trybie powoduje ich powtarzanie na ogólnie obowiązujących warunkach.
  2. Student powtarzający semestr nie jest zobowiązany do ponownego uzyskania zaliczeń przedmiotów, z których uzyskał ocenę wyższą od dostatecznej, jeśli program przedmiotu nie uległ zmianie. W przypadku oceny dostatecznej o zwolnieniu z konieczności powtarzania zajęć i zaliczania przedmiotu decyduje prowadzący zajęcia pod warunkiem, że student zgłosi się w tej sprawie w ciągu dwóch pierwszych tygodni semestru, w którym zajęcia mają się odbywać.
  3. Przy powtarzaniu określonych przedmiotów lub semestru student zobowiązany jest wnieść stosowną opłatę za powtarzanie.
  4. Odpłatność obowiązuje również przy powtarzaniu niezaliczonych zajęć odbywanych "awansem". Wysokość opłaty i terminy jej wnoszenia określają odrębne przepisy.

§ 21

  1. Ponowne przyjęcie na studia osoby, która je przerwała lub została skreślona z listy studentów bez zaliczenia pierwszego semestru studiów następuje na ogólnych zasadach rekrutacji na studia wyższe.
  2. Student, który po zaliczeniu pierwszego semestru przerwał studia lub został skreślony z listy studentów z powodu niedostatecznych postępów w nauce lub niespełnienia innych wymogów formalnych, ma prawo do reaktywacji. Decyzje w tej sprawie podejmuje Rektor po zasięgnięciu opinii dziekana. Reaktywacja nie może nastąpić wcześniej niż po upływie jednego semestru od daty skreślenia.
  3. Jeżeli przerwa w studiach była dłuższa niż 3 lata, ponowne przyjęcie na studia może nastąpić poprzez reaktywację po uprzednim zdaniu egzaminów wznawiających. Egzaminy wznawiające wyznacza dziekan.
  4. Studenta reaktywowanego obowiązuje aktualny program studiów oraz uzupełnienie różnic programowych. Różnice programowe ustala dziekan.
  5. Absolwent szkoły wyższej może ubiegać się o podjęcie studiów na drugiej specjalności w obrębie ukończonego kierunku studiów lub na kierunku pokrewnym - na zasadzie reaktywacji. Decyzje w tej sprawie podejmuje rektor, po zasięgnięciu opinii dziekana. Osobę reaktywowaną w prawach studenta obowiązuje aktualny program studiów określonego kierunku studiów i specjalności oraz uzupełnienie różnic programowych. Różnice programowe ustala dziekan.

IV.Urlopy

§ 22

  1. Rektor udziela urlopu studentowi pierwszego semestru studiów w przypadku zaistnienia okoliczności uznanych przez rektora za motywujące skierowanie na urlop. Podanie studenta w tej sprawie, skierowane do Rektora, jest opiniowane przez dziekana.
  2. Dziekan udziela urlopu studentowi drugiego i wyższych semestrów studiów. Student zobowiązany jest wystąpić do dziekana na piśmie z prośbą o urlop w terminie jednego tygodnia od daty zaistnienia okoliczności uzasadniających skierowanie na urlop.
  3. Udzielenie studentowi urlopu może nastąpić w przypadku:
    1. długotrwałej choroby potwierdzonej zaświadczeniem właściwej komisji lekarskiej,
    2. ważnych okoliczności losowych,
    3. udziału w wyjazdach organizowanych przez uczelnię oraz związki sportowe lub studenckie
    4. skierowania na powtarzanie semestru,
    5. według zasady podanej w ust. 5.
  4. Student może otrzymać urlop:
    1. semestralny,
    2. długoterminowy, lecz nie dłuższy niż jeden rok,
    3. specjalny - na czas odbywania służby wojskowej.
  5. Student, który zaliczył pierwszy rok studiów ma prawo do jednokrotnego uzyskania urlopu bez podawania przyczyny. Urlop ten nie może przekraczać dwóch semestrów.
  6. Udzielenie urlopu zmienia odpowiednio termin planowego ukończenia studiów z wyjątkiem przypadku skierowania na powtarzanie semestru.
  7. Udzielenie urlopu potwierdza się wpisem do indeksu.
  8. W okresie urlopu student zachowuje prawa studenckie. Prawo do korzystania z pomocy materialnej oraz socjalnej określają odrębne przepisy.
  9. W szczególnych przypadkach dziekan może udzielić zgody na udział studenta w zajęciach podczas urlopu, jeśli inne przepisy nie stanowią inaczej. Uzyskane w tym trybie zaliczenia i zdane egzaminy, powyżej oceny dostatecznej, stanowią podstawę zaliczenia zajęć odbywanych zgodnie z planem studiów jeśli program poszczególnych przedmiotów nie uległ zmianie. W przypadku oceny dostatecznej decyduje prowadzący przedmiot. Niezaliczenie przedmiotów realizowanych w tym trybie powoduje ich powtarzanie na ogólnie obowiązujących warunkach.
  10. Urlop obejmuje okres od dnia wyszczególnionego w podaniu do terminu określonego przez dziekana. Urlop udzielany przez dziekana organizacyjnie z urzędu (w przypadku skierowania na powtarzanie semestru) rozpoczyna się od początku semestru.
  11. Podjęcie studiów po urlopie jest wpisywane do indeksu zgodnie z organizacją roku akademickiego.

V. Praca dyplomowa

§ 23

  1. Student studiów magisterskich zobowiązany jest do złożenia pracy dyplomowej magisterskiej:
    1. na studiach kończących się w semestrze letnim - w terminie do 30 września,
    2. na studiach kończących się w semestrze zimowym - w terminie do 31 maja roku dyplomowego zachowując do tego czasu pełne prawa studenckie.
  2. Student studiów zawodowych (inżynierskich) zobowiązany jest do złożenia pracy dyplomowej (inżynierskiej):
    1. na studiach kończących się w semestrze letnim - w terminie do 30 lipca,
    2. na studiach kończących się w semestrze zimowym - w terminie do 31 marca roku dyplomowego zachowując do tego czasu pełne prawa studenckie.
  3. Dziekan może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej w przypadku:
    1. długotrwałej choroby studenta, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem lekarskim,
    2. niemożności wykonania pracy dyplomowej w obowiązującym terminie z przyczyn niezależnych od studenta,
    3. dłuższej nieobecności promotora pracy mogącej wpłynąć na opóźnienie terminu złożenia pracy dyplomowej.

Termin złożenia pracy dyplomowej może być wówczas przesunięty lecz nie więcej niż o dwa miesiące w stosunku do terminu określonego odpowiednio w ust. 1 lub ust. 2. Decyzja dziekana jest ostateczna. W tym okresie student nie traci praw studenckich z wyłączeniem prawa do pomocy materialnej.

§ 24

  1. Pracę dyplomową student wykonuje pod kierunkiem uprawnionego nauczyciela akademickiego - promotora.
  2. Promotorem pracy dyplomowej magisterskiej jest nauczyciel akademicki posiadający stopień doktora habilitowanego lub zatrudniony na stanowisku profesora. Dziekan, za zgodą rady wydziału, może upoważnić do kierowania pracą dyplomową nauczyciela akademickiego posiadającego stopień doktora lub zatrudnionego na stanowisku starszego wykładowcy.
  3. Promotorem pracy dyplomowej inżynierskiej lub równorzędnej może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora lub zatrudniony na stanowisku starszego wykładowcy.
  4. W wyjątkowych przypadkach, za zgodą dziekana, promotorem pracy dyplomowej (magisterskiej, inżynierskiej lub innej) może być specjalista spoza uczelni.
  5. W przypadku merytorycznie uzasadnionym, za zgodą dziekana, obowiązki promotora pracy dyplomowej mogą być powierzone więcej niż jednemu nauczycielowi akademickiemu, w ustalonym podziale pracy

§ 25

  1. Prace dyplomowe (magisterskie, inżynierskie i inne) są wykonywane w dydaktycznych jednostkach organizacyjnych wydziału.
  2. Za zgodą dziekana prace dyplomowe mogą być wykonywane poza wydziałem (inne wy-działy PK, inne uczelnie, instytuty badawcze, zakłady przemysłowe, itp.), jeśli tematy prac oraz promotor zostali zatwierdzeni w trybie określonym w § 24 ust. 2, 3 i 4 oraz § 25 ust.2.
  3. Tematy prac dyplomowych, ustalone przez promujące jednostki organizacyjne wydziału, zatwierdza dyrektor instytutu oraz dziekan w przypadku samodzielnych katedr lub zakładów i podaje do wiadomości studentów, nie później niż rok przed terminem złożenia pracy określonym w § 23.
  4. Przy ustalaniu tematów prac dyplomowych powinny być brane pod uwagę zainteresowania naukowe studentów. Student ma prawo do zaproponowania własnego tematu pracy dyplomowej.
  5. Liczba tematów prac dyplomowych powinna umożliwiać swobodny wybór tematu przez studenta.
  6. Na wniosek promotora pracy dyplomowej, w uzgodnieniu ze studentem, dziekan może zmienić temat pracy, jeżeli wpłynie to korzystnie na osiągnięcie celów kształcenia i nie przedłuży terminu ukończenia studiów.
  7. Każdy temat powinien być realizowany przez jedną osobę. W wyjątkowych wypadkach dopuszcza się wspólne prace dyplomowe, przy czym zakres pracy każdego ze studentów musi być wyraźnie określony przez promotora pracy.
  8. Za pracę dyplomową może być uznana praca, która powstała w ramach studenckiego ruchu naukowego jeżeli spełnia ona wymagania stawiane pracom dyplomowym.

§ 26

  1. Oceny pracy dyplomowej dokonuje promotor pracy oraz jeden recenzent. W przypadku rozbieżności w ocenie pracy - gdy recenzent proponuje ocenę negatywną - o dopuszczeniu do obrony pracy decyduje dziekan, który może zasięgnąć opinii drugiego recenzenta. W przypadku gdy rozbieżność dotyczy oceny pozytywnej, ostateczną ocenę pracy ustala komisja obrony pracy dyplomowej.
  2. Przy ocenie pracy dyplomowej stosuje się oceny wymienione w § 14 ust. 5.
  3. Praca dyplomowa jest recenzowana przez pracownika spełniającego kryteria wymagane dla promotora pracy.

§ 27

  1. Student, który zdał egzamin dyplomowy, ale nie złożył pracy dyplomowej we właściwym terminie określonym w § 23, zostaje skreślony z listy studentów lecz zachowuje prawo do złożenia i obrony pracy dyplomowej w okresie jednego roku po wyżej wymienionym terminie. Złożenie pracy po upływie roku wymaga reaktywacji wg zasad podanych w § 21.
  2. Student, który złożył pracę dyplomową w terminie wg § 23, lecz nie przystąpił do obrony w wyznaczonym przez dziekana terminie, zostaje skreślony z listy studentów zachowując prawo do obrony pracy dyplomowej w okresie jednego roku po tym terminie
  3. W przypadku reaktywacji dziekan na podstawie analizy uprzednio wykonanej części pracy dyplomowej, po konsultacji z dotychczasowym promotorem, decyduje o możliwości kontynuowania rozpoczętego tematu lub o ewentualnym wydaniu nowego, określa termin oddania pracy oraz decyduje o ewentualnej konieczności uzupełnienia różnic programowych.

VI. Egzamin dyplomowy i obrona pracy dyplomowej

§ 28

  1. Na Politechnice Krakowskiej egzamin dyplomowy i obrona pracy dyplomowej są formą kończenia studiów .
  2. Egzamin dyplomowy dla wszystkich rodzajów studiów może się odbywać:
    1. w tym samym terminie co obrona pracy dyplomowej,
    2. w terminie wcześniejszym niż obrona pracy dyplomowej.

Decyzję w tej sprawie podejmuje rada wydziału.

  1. Przy ocenie wyników egzaminu dyplomowego stosuje się oceny określone w § 14 ust.5.
  2. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego w przypadku wymienionym w ust.2 pkt. 1 jest:
    1. uzyskanie zaliczenia wszystkich semestrów zgodnie z planem studiów,
    2. uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej z pracy dyplomowej.
  3. W przypadku wymienionym w ust.2 pkt. 2 dopuszczenie do egzaminu dyplomowego jest uwarunkowane zaliczeniem ostatniego semestru studiów. Szczegółowe warunki przystąpienia do egzaminu dyplomowego w tym przypadku może określić rada wydziału.
  4. Studenci wszystkich rodzajów studiów są zobowiązani zdać egzamin dyplomowy w terminie wyznaczonym przez dziekana oraz przystąpić do obrony pracy dyplomowej nie później niż dwa miesiące po złożeniu pracy.
  5. Nieprzystąpienie do egzaminu dyplomowego wskutek niespełnienia warunków,o których mowa w ust. 4 i 5 powoduje skutki określone w § 30 ust 3.

§ 29

  1. Egzamin dyplomowy (na wszystkich rodzajach studiów) odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana składającą się z 3 do 5 nauczycieli akademickich, w tym co najmniej 2 profesorów lub doktorów habilitowanych
  2. Komisji powinien przewodniczyć dziekan, prodziekan lub wyznaczony przez dziekana profesor lub doktor habilitowany.

§ 30

  1. W przypadku uzyskania oceny negatywnej z egzaminu dyplomowego lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu w ustalonym terminie dziekan wyznacza drugi termin jako ostateczny. Egzamin w drugim terminie może się odbyć po upływie co najmniej 1 miesiąca, ale przed upływem 3 miesięcy od daty pierwszego egzaminu (z wyłączeniem miesięcy wakacyjnych: lipiec i sierpień).
  2. W przypadku uznania, że niezgłoszenie się studenta na egzamin dyplomowy było usprawiedliwione, dziekan wyznacza nowy termin egzaminu. Uzasadnione usprawiedliwienie nieobecności na egzaminie dyplomowym powinno być złożone dziekanowi w ciągu 3 dni roboczych od terminu egzaminu.
  3. W przypadku niezdania egzaminu dyplomowego w drugim terminie dziekan wydaje decyzję o:
    1. zezwoleniu na powtarzanie ostatniego roku studiów lub
    2. skreśleniu z listy studentów.

 

§ 31

  1. Obrona pracy dyplomowej odbywa się przed komisją powołaną na zasadach określonych w § 29. W skład komisji wchodzą promotor oraz recenzent pracy, przy czym żaden z nich nie może pełnić funkcji przewodniczącego komisji. W takich przypadkach komisja powołuje przewodniczącego ze swego składu.
  2. W przypadku wykonywania pracy dyplomowej dla potrzeb zakładu pracy dziekan może powołać dodatkowo w skład komisji przedstawiciela zainteresowanego zakładu.
  3. Komisji obrony pracy dyplomowej powinien przewodniczyć dziekan, prodziekan lub wyznaczony przez dziekana profesor lub doktor habilitowany.
  4. Obrona pracy dyplomowej powinna się odbyć w terminie nie przekraczającym dwóch miesiący od daty jej złożenia. Do okresu oczekiwania na obronę nie wlicza się miesięcy wakacyjnych (lipiec, sierpień). W tym okresie oczekujący nie traci praw studenckich, z wyłączeniem prawa do pomocy materialnej
  5. Przy ocenie obrony pracy dyplomowej stosuje się oceny wymienione w § 14 ust. 5.
  6. W przypadku negatywnej oceny obrony pracy dyplomowej dziekan podejmuje decyzję o:
    1. dodatkowym, ostatecznym terminie obrony,
    2. skierowaniu studenta na powtarzanie semestru dyplomowego,
    3. skreśleniu z listy studentów.

§ 32

  1. Ukończenie studiów następuje po złożeniu egzaminu dyplomowego i obronie pracy dyplomowej z wynikiem co najmniej dostatecznym.
  2. Ostateczny wynik studiów jest rezultatem średniej ważonej z następujących ocen:
    1. egzaminów (z uwzględnieniem oceny najlepszej z każdego egzaminu),
    2. zaliczeń,
    3. egzaminu dyplomowego,
    4. pracy dyplomowej,
    5. obrony pracy dyplomowej.

Wagi przypisywane wyżej wymienionym ocenom oraz zasady ustalania ostatecznego wyniku studiów określa rada wydziału.

  1. Do dyplomu ukończenia studiów wpisywany jest ostateczny wynik studiów wyrównany do pełnej oceny zgodnie z zasadami:

1) do 3,65

-

dostateczny (3)

2) powyżej 3,65 do 4,35

-

dobry (4),

3) powyżej 4,35

-

bardzo dobry (5).

  1. Wyrównanie do pełnej oceny dotyczy wyłącznie wpisu do dyplomu. We wszystkich innych dokumentach wpisywana jest rzeczywista ocena studiów wyznaczona zgodnie z zasadami podanymi w ust. 2.
  2. Absolwent po ukończeniu technicznych studiów magisterskich otrzymuje tytuł zawodowy "magister inżynier". Absolwent kierunku studiów "architektura i urbanistyka" otrzymuje tytuł zawodowy "magister inżynier architekt". Absolwent po ukończeniu studiów magisterskich na kierunku "matematyka" otrzymuje tytuł zawodowy "magister".
  3. Absolwent po ukończeniu technicznych studiów inżynierskich otrzymuje tytuł zawodowy "inżynier". Absolwent po ukończeniu studiów licencjackich na kierunku "matematyka" otrzymuje tytuł zawodowy "licencjat".
  4. Przed przystąpieniem do obrony pracy dyplomowej student zobowiązany jest do dokonania opłaty za dyplom oraz złożenia 5 fotografii.
  5. Absolwent przed odebraniem dyplomu ukończenia studiów powinien uregulować wszystkie zobowiązania wobec Politechniki Krakowskiej, dokumentując to kartą obiegową oraz zwrócić legitymację studencką.
  6. Dyplom ukończenia studiów wręcza dziekan. Wręczanie dyplomów powinno się odbywać na uroczystym spotkaniu zorganizowanym przez dziekana.

VII. Nagrody i wyróżnienia

§ 33

  1. Studenci wyróżniający się szczególnymi wynikami w nauce, wzorowym wypełnianiem swoich obowiązków oraz nienaganną postawą koleżeńską mogą na Politechnice Krakowskiej otrzymywać (jeśli inne przepisy nie stanowią inaczej):
    1. stypendia i nagrody fundowane przez instytucje, towarzystwa naukowe, organizacje społeczne,
    2. nagrody i wyróżnienia rektora uczelni i dziekana wydziału.
  2. Studenci spełniający odpowiednie warunki dotyczące postępów w nauce mogą otrzymywać pomoc materialną w postaci (jeśli inne przepisy nie stanowią inaczej):
    1. stypendium Ministra Edukacji Narodowej,
    2. stypendium za wyniki w nauce,
    3. stypendium sponsorów edukacji.
  3. Wszystkie nagrody i wyróżnienia przyznane studentowi oraz stypendia specjalne są wpisywane do indeksu.
  4. Rada wydziału, na wniosek komisji obrony pracy dyplomowej wpisany do protokołu, może przyznać absolwentowi wyróżnienie. Wyróżnienie mogą otrzymać absolwenci, którzy osiągnęli ostateczny wynik studiów co najmniej 4,50 i średnią ocen z toku studiów co najmniej 4,25 oraz pod warunkiem, że wszystkie oceny uzyskane podczas egzaminu dyplomowego i obrony pracy dyplomowej wynoszą co najmniej 4,0 (jeżeli rada wydziału nie postanowi inaczej) oraz gdy
    1. złożenie pracy dyplomowej,
    2. złożenie egzaminu dyplomowego,
    3. obrona pracy dyplomowej

nastąpiły w terminach określonych odpowiednio w §§ 23 i 28 ust. 6 oraz § 31 ust. 4. Formę wręczanego wyróżnienia opracowuje Politechnika Krakowska. Przekroczenie terminów, o których mowa wyżej, pozbawia absolwenta prawa do otrzymania wyróżnienia. Wręczenie wyróżnienia odbywa się uroczyście podczas posiedzenia rady wydziału. Absolwent, który otrzymał wyróżnienie, może otrzymać nagrodę pieniężną. O przyznaniu i wysokości nagrody decyduje rada wydziału. Wysokość nagrody nie powinna być mniejsza niż 100% najniższej stawki wynagrodzenia zasadniczego asystenta. Nazwiska absolwentów, którzy otrzymali wyróżnienie ukończenia studiów wpisywane są do księgi wyróżnień i podawane do wiadomości publicznej (za zgodą zainteresowanego).

VIII.Postanowienia końcowe

§ 34

Rady wydziałów mogą za zgodą Senatu Politechniki Krakowskiej opracować przepisy szczególne do Regulaminu studiów uwzględniające specyfikę studiów na danym wydziale. Przepisy wydziałowe muszą być zgodne z niniejszym Regulaminem.

§ 35

  1. Wolni słuchacze przyjęci na PK nie mają praw studenckich, ale posiadają prawo do uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych, prawo do ich zaliczania oraz zdawania egzaminów. Posiadają również prawo do opieki lekarskiej należnej studentom. Wolni słuchacze mogą korzystać ze świadczeń Politechniki Krakowskiej za pełną odpłatnością i za zgodą władz uczelni.
  2. Wolny słuchacz nie składa ślubowania i nie otrzymuje indeksu - legitymuje się kartą egzaminacyjną wolnego słuchacza.
  3. Wolny słuchacz może za zgodą dziekana zostać przyjęty w poczet studentów nie wcześniej niż po zaliczeniu pierwszego semestru i nie później niż po pierwszym roku studiów. Szczegółowe zasady przyjmowania wolnych słuchaczy w poczet studentów określa rada wydziału.
  4. Wolny słuchacz nie przyjęty na PK po roku studiowania traci wszystkie dotychczasowe prawa i otrzymuje jedynie zaświadczenie o tym, że był wolnym słuchaczem, wraz z wykazem zaliczonych przedmiotów i uzyskanych ocen.

§ 36

Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach dotyczących niniejszego Regulaminu na Politechnice Krakowskiej jest rektor. Odwołanie od decyzji strona zainteresowana powinna wnieść w ciągu dwóch tygodni od daty otrzymania decyzji w sprawie, której odwołanie dotyczy.

 

Powrót

 

Załącznik do pisma okólnego Nr 23

Rektora PK z dnia 30 czerwca 2000 r.

 

 

 

Zasady wprowadzenia systemu punktowego na studiach dziennych w PK

 

 

§1

 

Na wszystkich wydziałach Politechniki Krakowskiej począwszy od roku akademickiego 2000/2001 wprowadza się system punktowy zgodnie z „Zasadami systemu punktowego w elastycznym systemie studiów trzystopniowych” przyjętymi przez Porozumienie Rektorów Polskich Uczelni Technicznych w dniu 28 stycznia 1999 roku, a ratyfikowanymi przez Senat Akademicki Politechniki Krakowskiej w dniu 5 marca 1999 roku.

Na wydziałach, które wprowadziły system modułowy, wyraz „przedmiot" w niniejszych zasadach należy zastąpić wyrazem „moduł”.

 

§2

 

Zasady przypisywania punktów poszczególnym przedmiotom

 

1.      Liczba punktów odzwierciedla wyłącznie czas pracy studenta niezbędny do zaliczenia przedmiotu.

 

2.      Liczbę punktów przypisaną wszystkim przedmiotom zawartym w programie studiów, zarówno obowiązkowym, jak i wybieralnym dla każdego kierunku studiów, typu studiów i specjalności ustala Rada Wydziału zgodnie z Zasadami... z dnia 28 stycznia 1999 r.

 

 

3.      Liczba punktów przyporządkowanych przedmiotom każdego nominalnego semestru wynosi 30, przy czym liczba punktów przyporządkowanych przedmiotowi jest liczbą całkowitą.

 

 

4.      Punkty są przyporządkowane całym przedmiotom, a nie poszczególnym formom zajęć, takim jak np. wykłady, ćwiczenia, zajęcia laboratoryjne lub projektowe.

 

 

5.      Przy ustalaniu czasochłonności poszczególnych przedmiotów należy uwzględnić zarówno godziny zajęć na Uczelni, jak i pracę własną studenta związaną z przygotowaniem się do zajęć bieżących i sprawdzianów, wykonywaniem prac domowych i sprawozdań, oraz przygotowaniem do egzaminu.

 

 

6.      Zajęcia dydaktyczne z w-f i języka obcego otrzymują 0 punktów ale podlegają obligatoryjnemu zaliczeniu.

 

 

7.      W semestrze dyplomowym studenci uzyskują punkty za pracę dyplomową, seminarium dyplomowe i ew. inne przedmioty prowadzone w tym semestrze.

 

 

§3

 

Zasady rejestracji i udzielania urlopów

 

1.      Warunkiem rejestracji na kolejny semestr studiów jest uzyskanie wymaganej liczby 30 punktów z poprzedniego semestru oraz spełnienie wymagań programowych.

 

2.      Dopuszcza się możliwość rejestracji przy długu kredytowym wynoszącym co najwyżej 6 punktów (20% wymaganej liczby punktów), przy czym termin wyrównania długu – nie dłuższy niż jeden rok – ustala dziekan.

 

Oznacza to, że w systemie punktowym nie istnieje pojęcie rejestracji warunkowej zgodnie z punktem 8 Zasad ... z dnia 28.01.1999 r.

 

3.      W przypadku braków przekraczających dopuszczalny dług kredytowy, student jest skierowany na powtarzanie semestru na zasadach ogólnych, z wyłączeniem sytuacji opisanej w ust. 4.

 

4.      W przypadku niezaliczenia jednego przedmiotu, któremu przypisano większą od 6 liczbę punktów, dziekan – po uzgodnieniu z osoba odpowiedzialną za przedmiot – może podjąć decyzję o rejestracji z długiem kredytowym oraz ustala termin wyrównania długu.

 

 

5.      Pełne zaliczenie kolejnych semestrów jest możliwe po wyrównaniu długu kredytowego.

 

 

6.      Możliwość rejestracji z długiem kredytowym nie istnieje, jeśli braki dotyczą przedmiotu kontynuowanego w następnym semestrze, lub stanowiącego podstawę przedmiotów prowadzonych w następnym semestrze. Listę takich sekwencji przedmiotów ustala Rada Wydziału. W uzasadnionych przypadkach dziekan – w porozumieniu z osobą odpowiedzialną za przedmiot – może ustalić dodatkowy termin zaliczenia takiego przedmiotu w okresie nie przekraczającym 1 miesiąca od zakończenia sesji egzaminacyjnej.

 

 

7.      Ostateczna rejestracja na drugi semestr pierwszego roku studiów w przypadku długu kredytowego jest możliwa pod warunkiem wyrównania długu w okresie do trzech miesięcy.

 

 

8.      W przypadku, gdy wyrównanie długu kredytowego wymaga powtórzenia zajęć z danego przedmiotu, student musi uzyskać zgodę dziekana i wnieść wymaganą opłatę, wynikającą z liczby powtarzanych godzin zajęć. Jeśli przedmiot prowadzony jest w kilku różnych formach zajęć, liczbę godzin powtarzanych ustala dziekan, na wniosek osoby odpowiedzialnej za przedmiot.

 

 

9.      Do egzaminu dyplomowego i obrony pracy dyplomowej mogą być dopuszczeni wyłącznie studenci, którzy uzyskali liczbę punktów odpowiadającą (30 x liczba semestrów), oraz spełnili wszystkie wymagania programowe.

 

 

10. W okresie przejściowym, do końca roku akademickiego 2001/2002, w sytuacjach wątpliwych, które nie zostały rozstrzygnięte jednoznacznie w niniejszych zasadach, decyzje podejmuje dziekan.

 

 

§4

 

Zasady rejestrowania systemu punktowego w indeksach

 

1.      Każdy przedmiot prowadzony w danym semestrze (zgodnie z obowiązującym programem), jest wpisywany do indeksu jeden raz, w jednej linijce, bez względu na liczbę form prowadzonych zajęć. Przy nazwie przedmiotu w nawiasie należy wpisać liczbę punktów przypisanych temu przedmiotowi, ustaloną zgodnie z § 2 nin. Zasad.

 

2.      W rubryce „Nazwisko wykładającego” wpisywane jest nazwisko osoby odpowiedzialnej za całość przedmiotu, w przypadku prowadzenia wykładu powinno to być nazwisko wykładowcy. Osoba ta gromadzi informacje dotyczące zaliczeń wszystkich form prowadzonych zajęć z danego przedmiotu i na ich podstawie decyduje o zaliczeniu przedmiotu jako całości oraz ustala ostateczną ocenę.

 

 

3.      W rubryce „Liczba godzin tygodniowo” wpisuje się w części „w” liczbę godzin wykładowych oraz w przypadku egzaminu z przedmiotu literę E, natomiast w części „ćw” liczbę godzin pozostałych form prowadzenia przedmiotu, każdą poprzedzoną oznaczeniem (literowym rodzaju zajęć, w kolejności: c - ćwiczenia, I - laboratoria, p - projekty, s - seminaria.

 

 

4.      Ostateczną ocenę, będącą zaliczeniem całości przedmiotu wpisuje do indeksu osoba odpowiedzialna za przedmiot w rubryce „Egzamin” dwukrotnie: cyfrą i słownie, zgodnie ze skalą ocen zawartą w Regulaminie Studiów § 14 ust 5. W rubryce „Zaliczenie”, część „ocena” wpisuje się oznaczenie literowe oceny w systemie ECTS wg tabeli tamże. Wpis ten uwierzytelnia się własnoręcznym podpisem osoby odpowiedzialnej za przedmiot.

 

 

5.      Rejestrację na następny semestr z długiem kredytowym potwierdza się pieczątką na końcu wpisu poprzedniego semestru:

 

 

„Rejestracja na semestr ..........................

z długiem .................................. punktów

termin wyrównania ..................................

data .......... podpis dziekana....................”.

 

6.      Na początkowych stronach indeksu „Poświadczenie wpisu” rejestracja z długiem kredytowym oznaczana jest pieczątką:

 

(dk)

 

w rubryce „wpisany na semestr”.

 

7.      Rejestrację na następny semestr, studenta, który uzyskał 30 punktów z kolejnego semestru i spełnił wszystkie wymagania programowe ale nie wyrównał długu kredytowego z wcześniejszych semestrów potwierdza się pieczątką:

 

„Rejestracja na semestr ......................

z długiem z semestru ..........................

data ........ podpis dziekana .................”.

 

W takim przypadku nie umieszcza się pieczątki:

 

(dk)

 

na stronach „Poświadczenie wpisu”.

 

8.      Potwierdzenia zaliczenia zaległego przedmiotu (wyrównania długu kredytowego), dokonuje się wpisem w rubryce tego przedmiotu w semestrze, w którym ten dług powstał. Po całkowitym wyrównaniu długu z poprzedniego semestru, obok pieczątki, o której mowa w § 4 ust. 5 umieszcza się pieczęć o treści:

 

„Dług wyrównany

data ......... podpis dziekana ..............”.

 

9.      Dotychczasowe „Karty zaliczeń i egzaminów” zastępuje się „Karta ocen studenta”, której wzór zostanie opublikowany odrębnym zarządzeniem Rektora.

 

§5

 

Zasady powiązania systemu punktowego z systemem pomocy materialnej

 

1.      Podstawą opracowania listy rankingowej studentów, decydującej o przyznaniu stypendium za wyniki w nauce jest średnia ważona ocen z poprzedniego semestru, obliczona zgodnie z punktem 11 Zasad ... z dnia 28 stycznia 1999 r.:

 

        S (ocena × punkty)

ocena średnia = ----------------------------

                                                            30

 

Na liście mogą się znaleźć jedynie nazwiska studentów, którzy otrzymali wymagane 30 punktów i nie maja długu kredytowego z poprzednich semestrów.

 

2.      Studenci zarejestrowani na następny semestr z długiem kredytowym zachowują prawo do stypendium socjalnego.

 

3.      Szczegóły dotyczące zasad powiązania systemu punktowego z systemem pomocy materialnej zostaną ustalone osobnym zarządzeniem Rektora PK.

 

 

§6

 

Zasady obliczania ostatecznego wyniku studiów

 

1.      Obliczanie ostatecznego wyniku studiów następuje według § 32 Regulaminu studiów, z tym, że uwzględnia się jedną średnią ważoną ocen z całego toku studiów (bez rozbicia na egzaminy i zaliczenia), obliczoną zgodnie z punktem 11 Zasad ... z dnia 28 stycznia 1999 roku:

 

            S (ocena × punkty)

ocena średnia = ------------------------------------

                                                 (30 × liczba semestrów)

 

2.      Przy ustalaniu średniej oceny z toku studiów, dla studentów którzy część studiów zaliczyli systemem tradycyjnym, a część systemem punktowym, oblicza się osobno średnią arytmetyczną semestrów tradycyjnych (łącznie zaliczeń i egzaminów) st i osobno średnią ważoną semestrów punktowych sp (zgodnie z § 6 ust. 1). Średnią ocenę z całego toku studiów ustala wzór:

 

          st × lt + sp × lp

ocena średnia = -----------------------

                                                          lt + lp

 

gdzie It oznacza liczbę semestrów zaliczonych w systemie tradycyjnym, a Ip liczbę semestrów zaliczona w systemie punktowym.

 

§7

 

Politechnika Krakowska jako całość, a także poszczególne Wydziały nawiązują współpracę z innymi jednostkami stosującymi system punktowy (European Credit Transfer System), umożliwiającą wymianę studentów i zaliczanie na zasadach wzajemności części studiów odbytych poza macierzystą uczelnią.

 

Powrót

 

 

 

Zasady studiowania oraz zaliczania modułów i okresów studiów

na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej

 

 

Spis treści

 

§ 1       Cel i termin wprowadzenie zasad

§ 2       Zakres studiów

§ 3       Struktura studiów

§ 4       Moduły i punkty kredytowe

§ 5       Program studiów i katalog modułów

§ 6       Opiekun studenta

§ 7       Zasady rejestracji na semestr

§ 8       Zaliczenia i egzaminy

§ 9       Praca dyplomowa

§ 10     Przepisy uzupełniające

§ 11     Przepisy końcowe

Zał. 1   Opiekun studenta

Zał. 2   Zasady obliczania ostatecznej oceny z modułu

 

 

§ 1 Cel i termin wprowadzenia zasad

 

1.      1Na podstawie § 26, ust. 2, p. 2 Statutu Politechniki Krakowskiej z dnia 19 września 1991, wraz z późniejszymi zmianami, oraz § 12, ust. 5 Regulaminu Studiów na Politechnice Krakowskiej z dnia 10 lipca 1998, wraz z późniejszymi zmianami, Rada Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej wprowadza Uchwałą z dnia 06 września 2000 niniejsze Zasady studiowania oraz zaliczania modułów i poszczególnych okresów studiów dziennych na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej, stanowiące aneks do Regulaminu Studiów.

 

2Celem tych zasad jest dostosowanie regulacji zawartych w Regulaminie Studiów do specyfiki systemu modułowo–punktowego studiów.

 

2.      1Zasady niniejsze obowiązują studentów rozpoczynających studia dzienne na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej od roku akademickiego 2000/2001 realizowane systemem modułowo–punktowym.

 

 

§ 2 Zakres studiów

 

1.      1Absolwent kierunku Inżynieria Środowiska uzyskuje wiedzę i wszechstronne przygotowanie dające podstawy do rozwiązywania problemów technicznych, technologicznych i organizacyjnych związanych z ochroną, wykorzystaniem i przekształcaniem zasobów środowiskowych, zarówno w środowisku zewnętrznym (zurbanizowanym i wiejskim), jak i w środowisku wewnętrznym (mikroklimat, instalacje w budynkach).

2Absolwent jest przygotowany do realizacji prac projektowych, wykonawczych, eksploatacyjnych, remontowo–budowlanych i produkcyjno–handlowych z zakresu inżynierii środowiska we wszystkich dziedzinach gospodarki i administracji.

 

2.      1Absolwent kierunku Budownictwo, specjalność Budownictwo Wodne i Sanitarne uzyskuje wiedzę i wszechstronne przygotowanie dające podstawy do rozwiązywania problemów technicznych, technologicznych i organizacyjnych związanych z konstrukcjami budowlanymi oraz inżynierskimi ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa wodnego i sanitarnego.

2Absolwent jest przygotowany do realizacji prac projektowych, wykonawczych, eksploatacyjnych, remontowo–budowlanych i produkcyjno–handlowych z zakresu budownictwa, ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa wodnego i sanitarnego, we wszystkich dziedzinach gospodarki i administracji.

 

3.      1Zakończenie studiów po 10 semestrach, zdanie egzaminu dyplomowego magisterskiego oraz obrona pracy dyplomowej magisterskiej potwierdzają nabycie wiedzy podstawowej z całego zakresu kierunku studiów oraz pogłębienie wiedzy w wybranej specjalności. 2Absolwenci dzięki nabytej wiedzy przygotowani są do podjęcia zadań w gospodarce i administracji, wymagających wysokich kwalifikacji teoretycznych, zawodowych i kierowniczych, oraz prac o charakterze badawczym w instytucjach naukowych i szkolnictwie.

 

4.      1Zakończenie studiów po 7 semestrach (dotyczy tylko kierunku studiów Inżynieria Środowiska), zdanie egzaminu dyplomowego inżynierskiego oraz obrona pracy dyplomowej inżynierskiej potwierdzają nabycie wiedzy podstawowej z całego zakresu kierunku studiów oraz pogłębienie wiedzy zawodowej w zakresie pracy dyplomowej. 2Absolwenci dzięki nabytej wiedzy przygotowani są do podjęcia zadań w gospodarce, administracji i szkolnictwie wymagających wysokich kwalifikacji zawodowych.

 

 

§ 3 Struktura studiów

 

1.      1Studia dzienne na kierunku Inżynieria Środowiska są studiami magisterskimi dwustopniowymi, odpowiadającymi elastycznemu modelowi studiów wielostopniowych.

2Stopnień pierwszy (semestry I–VI) realizowany jest bez podziału na specjalności; począwszy od semestru IV studenci kształtują swój profil studiów poprzez wybór odpowiednich modułów lub grupy modułów. 3Na końcu semestru VI, nie później niż do 31 maja, studenci deklarują zamiar ukończenia studiów stopnia pierwszego lub kontynuację studiów na stopniu drugim.

4Wybór pierwszego wariantu oznacza przejście na semestr VII dyplomowy zakończony egzaminem dyplomowym inżynierskim i obroną pracy dyplomowej inżynierskiej, a absolwent uzyskuje tytuł inżyniera.

5Wybór drugiego wariantu oznacza kontynuację studiów w semestrach VII–X na stopniu drugim w wybranej specjalności.

6Listę specjalności ustala Rada Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej.

7Studia kończą się egzaminem dyplomowym magisterskim i obroną pracy dyplomowej magisterskiej, a absolwent uzyskuje tytuł i stopień magistra inżyniera.

8Na stopień drugi studiów magisterskich przyjmowani mogą być również absolwenci studiów stopnia pierwszego oraz absolwenci studiów zawodowych inżynierskich kierunku Inżynieria Środowiska innych uczelni. 9Absolwenci studiów stopnia pierwszego mogą ubiegać się również o przyjęcie na zaoczne magisterskie studia uzupełniające, prowadzone na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej oraz na innych uczelniach (w trybie dziennym lub zaocznym).

10Studenci, którzy w semestrze VII podjęli studia stopnia drugiego mogą równolegle wykonać pracę dyplomową inżynierską, jak w wariancie pierwszym.

 

2.      1Studia dzienne na kierunku Budownictwo, specjalność Budownictwo wodne i sanitarne, są studiami magisterskimi jednostopniowymi, trwają 5 lat (10 semestrów) i zakończone są egzaminem dyplomowym magisterskim oraz obroną pracy dyplomowej magisterskiej, a absolwent uzyskuje tytuł i stopień magistra inżyniera.

 

 

§ 4 Moduły i punkty kredytowe

 

1.      1Studia dzienne na wszystkich kierunkach prowadzonych na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej realizowane są w systemie modułowo–punktowym.

 

2.      1Moduł jest złożeniem jednorodnych w treści rodzajów zajęć kształtujących wiedzę studenta w określonej tematycznie części obszaru kierunku lub specjalności studiów. 2Jest jednostką dydaktyczną obejmującą zajęcia w uczelni (wykłady, ćwiczenia, projekty, laboratoria, seminaria, konsultacje, ćwiczenia terenowe/praktyki) oraz pracę własną studenta. 3Moduł realizowany jest w jednym semestrze. 4Moduł kończy się egzaminem lub zaliczeniem obejmującym wszystkie rodzaje zajęć w module.

 

 

3.      1Moduły dzielą się na obligatoryjne i wybieralne. 2Student deklaruje wybór interesujących go modułów wybieralnych, określonych w programie studiów, przed rozpoczęciem semestru, w którym moduł jest realizowany, w terminie wyznaczonym przez dziekana. 3Wybór ten student uzgadnia z opiekunem. 4W przypadku wyboru modułu spoza programu studiów lub z innego wydziału Politechniki Krakowskiej lub innej uczelni, wybór ten musi być uzgodniony dodatkowo z dziekanem Wydziału.

 

 

4.      1Zaliczenie modułu jest równoznaczne z przyznaniem studentowi punktów kredytowych w liczbie przewidzianej w programie studiów. 2System punktowy stosowany przez Wydział Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej jest zgodny ze standardem ECTS (European Credit Transfer System). 3Liczba punktów przyporządkowanych modułowi odzwierciedla nakład pracy studenta w uczelni i jego pracy własnej. 4Uzyskanie przez studenta punktów kredytowych potwierdza jedynie  fakt zaliczenia danego modułu i nie ma związku z otrzymaną oceną. 5Zajęcia z wychowania fizycznego i języków obcych otrzymują 0 punktów, podlegają jednak obligatoryjnemu zaliczeniu. 6Łączna liczba punktów przyporządkowana wszystkim modułom nominalnego semestru wynosi 30.

 

 

§ 5 Program studiów i katalog modułów

 

1.      1Program studiów dla danego kierunku lub specjalności uchwala Rada Wydziału. 2Program studiów podaje zestaw modułów obowiązkowych i wybieralnych, ich wymiar godzinowy, usytuowanie w toku studiów oraz liczbę punktów przyporządkowanych danym modułom.

 

2.      1Katalog modułów stanowi zbiór kart modułowych wszystkich modułów obowiązkowych i wybieralnych zawartych w programie studiów.

 

 

3.      1Karta modułu zawiera następujące informacje: nazwę modułu, kod modułu, umiejscowienie w programie studiów, nazwisko kierownika modułu i osoby prowadzącej zajęcia, nazwę instytutu (katedry, zakładu), liczbę punktów przyporządkowanych modułowi, spodziewane efekty kształcenia, program merytorycznym modułu, wykaz wymaganych wcześniejszych modułów, strukturę godzinową modułu, formę zaliczenia i wykaz podstawowych pomocy dydaktycznych.

 

 

§ 6 Opiekun studenta

 

1.      1Każdy student ma opiekuna sprawującego nad nim indywidualną pieczę w całym okresie studiów.

 

2.      1Opiekun udziela pomocy studentowi w zakresie studiowania w systemie modułowo–punktowym oraz w prawidłowym kształtowaniu profilu wykształcenia. 2Pomoc ta obejmuje przede wszystkim doradztwo przy wyborze zakresu studiowania i wyborze modułów.

 

 

3.      1Szczegółowy zakres działania opiekuna studenta oraz zasady współpracy studenta z opiekunem określają odrębne zasady (załącznik 1).

 

 

§ 7 Zasady rejestracji na semestr

 

1.      1Student składa w dziekanacie Wydziału w terminie wyznaczonym przez dziekana deklarację z wyszczególnionymi modułami wybieralnymi, których studiowania w danym semestrze się podejmuje.

 

2.      1Wyszczególnione moduły wybieralne winny być wybrane spośród modułów zawartych w wydziałowym katalogu modułów dla danego kierunku lub specjalności. 2W wyjątkowych przypadkach, za zgodą opiekuna i dziekana, student może wybierać moduły oferowane przez inne wydziały Politechniki Krakowskiej lub inne uczelnie, jeżeli są one zawarte w programie nauczania dla danego kierunku lub specjalności lub są zawarte w indywidualnym programie studiów. 3Liczba punktów przyporządkowana wyszczególnionym modułom musi zapewnić studentowi, przy ich zaliczeniu, prawo rejestracji na kolejny semestr.

 

 

3.      1Student może za zgodą dziekana realizować dodatkowe moduły lub składać dodatkowe egzaminy spoza programu nauczania. 2Związane z tym punkty nie są uwzględniane przy rejestracji na semestr ani w ocenie realizacji przez studenta programu nauczania.

 

 

4.      1Ogólne zasady rejestracji na semestr regulują Zasady wprowadzenia systemu punktowego na studiach dziennych w Politechnice Krakowskiej podane w § 3 załącznika do Pisma okólnego nr 23 Rektora Politechniki Krakowskiej z dnia 30 czerwca 2000.

 

 

5.      1Student uzyskuje prawo rejestracji na kolejny semestr, jeżeli łączna liczba punktów uzyskanych w poprzednim semestrze wynosi 30.

 

 

6.      1Dopuszcza się możliwość rejestracji na kolejny semestr przy długu kredytowym wynoszącym 6 punktów. 2W przypadku niezaliczenia jednego modułu o liczbie punktów większej od 6, dopuszczalny dług kredytowy ulega zwiększeniu do liczby punktów przyporządkowanych temu modułowi.

 

 

7.      1Nie ma możliwości rejestracji z długiem kredytowym na semestr drugi studiów; termin rejestracji na ten semestr może być jednak przedłużony za zgodą dziekana o nie więcej niż trzy miesiące.

 

 

8.      1Dziekan po sprawdzeniu postępów studenta w nauce w semestrze poprzedzającym, ustala łączną uzyskaną liczbę punktów z zaliczonych modułów, zatwierdza oceny z tego semestru i rozstrzyga o rejestracji studenta na kolejny semestr.

 

 

9.      1Dziekan odmawia rejestracji na semestr studentowi, który:

 

b)     nie dopełnił wymogów ust. 1 i 2,

b) nie uzyskał prawa do rejestracji na kolejny semestr, o którym mowa w ust. 6,

c) nie zaliczył modułu realizowanego po raz trzeci,

d) nie wniósł wymaganych opłat za usługi edukacyjne związane z powtarzaniem modułu lub modułów, względnie semestru.

 

10. 1W wyjątkowych przypadkach, pomimo nie uzyskania przez studenta prawa do rejestracji na kolejny semestr, dziekan może dokonać rejestracji studenta na kolejny semestr, o ile nie narusza to terminu ukończenia przez studenta studiów w nominalnym czasie ich trwania.

 

11. 1Student, któremu dziekan odmówił rejestracji na semestr, może otrzymać urlop od zajęć na pisemny wniosek złożony w dziekanacie na ogólnych zasadach, określonych w Regulaminie Studiów na Politechnice Krakowskiej.

 

 

12. 1Student ponosi wyłączną odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie czynności wynikających z ust. 1 i 2, które poprzedzają rozstrzygnięcie dziekana o rejestracji na kolejny semestr.

 

 

13. 1We wszystkich nie uregulowanych w niniejszym paragrafie zasadach rejestracji na semestr zastosowanie mają przepisy Regulaminu Studiów na Politechnice Krakowskiej oraz Zasad wprowadzenia systemu punktowego na studiach dziennych w Politechnice Krakowskiej.

 

 

§ 8 Zaliczenia i egzaminy

 

1.      1Każdy moduł kończy się zaliczeniem z oceną lub egzaminem z oceną. 2Zakres i forma zaliczenia lub egzaminu określone są dla każdego modułu w karcie modułu.

 

2.      1Zaliczenie modułu nie kończącego się egzaminem winno być przeprowadzone bezpośrednio po zakończeniu zajęć z danego modułu. 2Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: kolokwiów, sprawdzianów, prac kontrolnych, projektów i innych osiągnięć w nauce w czasie semestru, a także na podstawie obecności na zajęciach. 3Ostatni warunek nie dotyczy wykładów. 4Zaliczenia dokonuje kierownik modułu lub prowadzący wykłady. 5Dwukrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach innych niż wykłady stanowi podstawę do ewentualnego nie zaliczenia modułu.

 

 

3.      1Egzaminy odbywają się w czasie sesji egzaminacyjnej. 2Jeżeli moduł realizowany jest w czasie krótszym od semestru, zaliczenie lub egzamin mogą odbyć się wcześniej, bezpośrednio po zakończeniu zajęć dydaktycznych z tego modułu. 3Egzamin przeprowadza kierownik modułu lub prowadzący wykłady.

 

 

4.      1Student ma prawo do dwukrotnego zdawania egzaminu w czasie sesji egzaminacyjnej. 2W przypadku nieobecności na egzaminie, student zachowuje to prawo jedynie po przyjęciu usprawiedliwienia z powodu choroby lub innego istotnego zdarzenia losowego. 3Usprawiedliwienie przyjmuje kierownik modułu, a sprawy sporne rozstrzyga dziekan.

 

 

5.      1Zasady przeprowadzania egzaminów komisyjnych regulują przepisy Regulaminu Studiów w Politechnice Krakowskiej.

 

 

6.      1Przy zaliczeniach i egzaminach stosuje się następujące oceny:

 

 

A               bardzo dobry             (bdb)              5,0

B               ponad dobry              (pdb)              4,5

C               dobry                          (db)                 4,0

D               dość dobry                (ddb)              3,5

E               dostateczny               (dst)                3,0

FX            niewystarczający      (nw)                2,5

F               niedostateczny          (nd)                 2,0

 

2Ocenę „FX niewystarczający (nw) 2,5” interpretuje się jako ocenę negatywną ze stwierdzeniem konieczności uzupełnienia części zakresu wiedzy w module. 3Student jest zobowiązany do powtórzenia jedynie części modułu.

4Ocenę „F niedostateczny (nd) 2,0” interpretuje się jako ocenę negatywną ze stwierdzeniem konieczności powtórzenia całego modułu.

5Student, który podczas zaliczenia lub egzaminu wykazał się wiedzą lub umiejętnościami znacznie wykraczającymi poza zakres przewidziany w programie nauczania, w celu podkreślenia tego faktu, może uzyskać ocenę „bardzo dobry z wyróżnieniem”.

6Brak oceny, ocena „niedostateczny” lub „niewystarczający” oznacza nie zaliczenie modułu.

7Nieuczciwe zdawanie egzaminu lub zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych, projektowych lub laboratoryjnych oceniane jest oceną „F niedostateczny (nd) 2,0”.

 

8Zasady obliczania ostatecznej oceny z modułu określają odrębne przepisy (załącznik 2).

 

7.      1Zasady rejestrowania ocen i punktów w indeksach i kartach ocen studenta określone są w § 4 załącznika do Pisma okólnego nr 23 Rektora Politechniki Krakowskiej z dnia 30 czerwca 2000. 2„Liczba godzin zajęć tygodniowo” wpisywana do indeksu, w przypadku modułów o liczbie godzin nie podzielnej przez 15, zaokrąglana jest do dwóch miejsc dziesiętnych; w karcie ocen studenta podaje się całkowitą liczbę godzin zajęć w semestrze. 3Oceny odnotowywane są również w komputerowej bazie danych w dziekanacie.

 

8.      1Wpisów ocen do indeksu i karty ocen studenta dokonuje kierownik modułu.

 

 

§ 9 Praca dyplomowa

 

1.      1Moduł „praca dyplomowa” jest modułem obowiązkowym, w ramach którego student przygotowuje pracę dyplomową rozumianą jako dzieło.

 

2.      1Praca dyplomowa, jako dzieło, stanowi opracowanie monograficzne w formie pisemnej z ustalonym tematem, które może być dodatkowo uzupełnione o wykonane projekty, prototypy, programy komputerowe itp., stanowiące integralną część pracy.

 

2Pracę dyplomową inżynierską stanowi projekt zawierający elementy niezbędne dla inżyniera zawodowego, będący rozszerzeniem jednego z projektów kursowych, wybranego przez studenta, lub inny projekt uzgodniony z opiekunem pracy.

3Pracę dyplomową magisterską stanowi oparty na dobrych podstawach teoretycznych projekt, praca studialna lub praca stanowiąca rezultat własnych badań naukowych lub eksploatacyjnych.

 

3.      1We wszystkich nie uregulowanych w niniejszym paragrafie zasadach, a w szczególności odnoszących się do pracy dyplomowej, egzaminu dyplomowego i obrony pracy dyplomowej, zastosowanie mają przepisy Regulaminu Studiów na Politechnice Krakowskiej.

 

 

§ 10 Przepisy uzupełniające

 

1.      1Ocenę średnią z semestru, roku lub przebiegu całych studiów wyznacza się jako średnią ważoną wszystkich ocen zaliczeń modułów przewidzianych programem nauczania i wyszczególnionych w indeksie, którym przyporządkowano punkty niezerowe, zgodnie z wzorem:

 

 

2.      1Oceny z modułów i egzaminów dodatkowych, o których mowa w § 7, ust. 3, nie są uwzględniane.

 

3.      1Ocena średnia zdefiniowana w ust. 1 jest podstawą przy ustalaniu prawa do stypendium za wyniki w nauce oraz jego wysokości. 2Pozostałe zasady powiązania systemu punktowego z systemem pomocy materialnej są identyczne z przepisami obowiązującymi w Politechnice Krakowskiej.

 

 

4.      1Wraz z dyplomem ukończenia studiów absolwent otrzymuje suplement zawierający informacje o przebiegu studiów i wykaz zaliczonych modułów wraz z punktami i ocenami.

 

 

§ 11 Przepisy końcowe

 

1.      1We wszystkich nie uregulowanych w niniejszych zasadach sprawach zastosowanie mają przepisy Regulaminu Studiów na Politechnice Krakowskiej.

 

2.      1Przypadki niejednoznaczne, wątpliwe lub nie ujęte bezpośrednio w niniejszych zasadach oraz Regulaminie Studiów podlegają rozstrzygnięciom dziekana.

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do

Zasad studiowania oraz zaliczania modułów i okresów studiów na

Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej

 

 

Opiekun studenta

 

 

1.      1Instytucja opiekuna studenta jest jednym z elementów systemu modułowo–punktowego studiów.

 

2.      1Opiekun studenta obejmuje indywidualną opiekę nad studentem od chwili rozpoczęcia przez studenta studiów i sprawuje ją do ich zakończenia. 2Dotyczy to również studentów, którzy przenieśli się z innych wydziałów lub uczelni w trakcie studiów.

 

 

3.      1Zadaniem opiekuna studenta jest pomoc studentowi w:

 

 

b)     uzyskaniu informacji o strukturze oraz sposobie i zakresie funkcjonowania Uczelni, a w szczególności Wydziału, jego władz i jednostek administrujących procesem studiowania,

 

b) uzyskaniu informacji o toku studiów, zasadach studiowania w systemie modułowo–punktowym, rodzajach modułów i zajęć, formach zaliczeń, przebiegu sesji egzaminacyjnych i związanych z tym wymogów formalnych, zasad gromadzenia punktów kredytowych, itd.,

 

c) prawidłowym kształtowaniu profilu wykształcenia, zgodnie z zamierzeniami i możliwościami studenta,

 

d) doradztwie przy wyborze zakresu studiowania i wyborze modułów

 

oraz

 

e) w miarę możliwości w rozwiązywaniu spraw bytowych, a także życiowych problemów o charakterze prywatnym, jeśli student będzie sobie tego życzył.

 

4.      1Opiekun powoływany jest decyzją dziekana Wydziału, po konsultacji z kierownikami jednostek organizacyjnych Wydziału. 2Opiekunem może być pracownik naukowo–dydaktyczny lub dydaktyczny Wydziału. 3Nie może nim zostać osoba, której zatrudnienie wygasa w czasie poprzedzającym planowany rok ukończenia studiów przez podopiecznego studenta. 4Imię i nazwisko opiekuna wprowadza się do komputerowego systemu zarządzania Wydziałem. 5Jeden pracownik nie może sprawować opieki nad liczbą studentów większą od 15.

 

5.      1Wszyscy studenci pierwszego roku studiów powinni odbyć spotkanie ze swoimi opiekunami w pierwszych dwóch tygodniach zajęć. 2Spotkania opiekunów ze studentami odbywać się winny co najmniej raz w semestrze oraz zawsze na życzenie studenta lub opiekuna, tak często, jak tylko będzie to niezbędne. 3Celem usprawnienia kontaktu studenta z opiekunem obie strony winny ustalić sposoby i terminy kontaktu pomiędzy sobą, w tym w sytuacjach nagłych (np. numery telefonów, adresy e–mailowe itd.).

 

 

6.      1Opiekun podczas spotkania ze studentem winien omówić między innymi dotychczasowe wyniki studenta w nauce, moduły proponowane w dalszym toku studiów i procedurę ich wyboru, organizację zajęć i egzaminów (podział godzin i harmonogram sesji egzaminacyjnej) oraz inne sprawy z inicjatywy własnej lub studenta.

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2 do

Zasad studiowania oraz zaliczania modułów i okresów studiów na

Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej

 

 

Zasady obliczania ostatecznej oceny z modułu

 

 

1.      1Ocena ostateczna z modułu jest wspólną oceną z poszczególnych form zajęć (egzamin/zaliczenie wykładów, zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych, laboratoryjnych, projektowych i seminariów).

 

2.      1Jeżeli w karcie modułu nie określono inaczej, ocenę ostateczną z modułu oblicza się jako:

 

 

b)     dla modułów kończących się egzaminem lub zaliczeniem wykładów:

ocena = 0,6 ´ oe + 0,4 ´ śoz,

 

b) dla modułów nie kończących się egzaminem lub zaliczeniem wykładów:

ocena = śoz,

 

gdzie:

 

oe                         jest oceną z egzaminu lub zaliczenia wykładów,

śoz                       jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczeń wszystkich form zajęć za wyjątkiem wykładów.

 

3.      1Ocenę ostateczną zaokrągla się do najbliższej z ocen:

 

5,0              „bardzo dobry”        A

4,5              „ponad dobry”         B

4,0              „dobry”                     C

3,5              „dość dobry”            D

3,0              „dostateczny”          E

2,5            „ niewystarczający”  FX

2,0              „niedostateczny”     F

 

4.      1Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny ostatecznej z modułu jest uzyskanie ocen co najmniej „dostatecznych” (3,0; E) ze wszystkich form zajęć.

 

5.      1W przypadku, gdy student uzyska z jednej lub kilku form zajęć ocenę „niedostateczny” (2,0; F), ale wyliczona ocena ostateczna jest większa lub równa 3,0 otrzymuje ocenę ostateczną „niewystarczający” (2,5; FX), co oznacza konieczność powtórzenia tylko nie zaliczonej części modułu. 2W pozostałych przypadkach, gdy ocena ostateczna jest mniejsza od 3,0, otrzymuje ocenę ostateczną „niedostateczny” (2,0; F) i zobowiązany będzie do powtórzenia całości modułu.

 

 

6.      1Obliczenia oceny ostatecznej dokonuje kierownik modułu lub prowadzący wykłady. 2Zobowiązany jest on również do gromadzenia i przechowywania dokumentacji dotyczącej ocen ze wszystkich form prowadzonych zajęć z danego modułu przez okres nie krótszy od 5 lat od zakończenia modułu.

 

 

7.      1Kierownik modułu lub prowadzący wykłady może podwyższyć lub obniżyć obliczoną ocenę ostateczną, celem uwzględniania innych znanych mu okoliczności uzasadniających tę zmianę, np. uwzględnienia pracochłonności zajęć projektowych lub laboratoryjnych, uwzględnienia aktywności studenta na zajęciach lub jej braku itp., kierując się przy tym swoim doświadczeniem dydaktycznym i specyfiką prowadzonego modułu, nie więcej niż 0,5, za wyjątkiem przypadku, w którym ocena pozytywna po obniżeniu stała by się oceną negatywną.

 

 

Powrót